Istun joskus aikaisin aamulla kaupungilla taksin ratissa, odottelen asiakkaita ja seuraan päivän käynnistymistä. Hiljalleen kaduilla alkaa kulkemaan ihmisiä, lähes jokaisella jokin määränpää, kulkutapa vain erilainen. Katson kun ihmiset kulkevat töihin, kouluun, opiskelemaan, lasten kanssa päiväkotiin tai eskariin. Iso osa heistä kulkee autolla, koska linja-autot kulkevat harvakseltaan, eikä ratikasta tai metrosta edes haaveilla. Jotkut polkevat polkupyörällä lähes joka päivä, mutta siinä on rajoitteensa, sillä mukaan mahtuu vain vähän tavaraa ja olet täysin sään armoilla. Moni ajattelee, että auto on vain mukavuustekijä, turha asia joka pilaa maailman. Uskon, että nämä ihmiset eivät kulje pitkiä matkoja töiden, perheen menojen, harrastusten, kaupassa käynnin tai ihmissuhteiden takia, koska asuvat kaupungissa. Mielestäni jokaisella tulee olla oikeus asua kohtuullisilla kuluilla lähes missä päin Suomea vain, jotkut haluavat asua rauhassa ilman naapureita tai esimerkiksi suvun vanhassa talossa. Polttoaineiden hinnat ovat olleet kovassa nousussa ja viimeiset kaksi vuotta olen seurannut hintoja tarkasti. Muutama vuosi sitten katselin mistä saa ”ysivitosta”, eli 95e10-bensiiniä alle 1,40 euron litrahintaan, nykyään ei alle 1,50 euron löydä juurikaan mistään Suomen maalta.

Kirjoitan tästä, koska juuri julkaistussa hallitusohjelmassa esitetään fossiilisten polttoaineiden verotuksen nostoa, taas. Hallitus aikoo tehdä 250 miljoonan euron veronkiristyksiä fossiilisiin polttoaineisiin, joka tarkoittaa Iltalehden ja Veronmaksajien keskusliiton laskelmien mukaan noin viiden sentin korotusta bensan ja dieselin litrahintoihin. Ajamisen kulut lisääntyvät ilman verojen nostoakin koko ajan, esimerkiksi öljyn hinnan nousun takia. Samalla ihmisten mahdollisuudet kuluttaa rahaa muihin asioihin huononevat, jonka jälkeen yhä enemmän tavaraa tilataan ulkomailta, jossa sitä tehdään huonommin ja halvemmalla. Kallistuminen tuntuu, sillä suurin osa yksityishenkilöiden polttoaineesta menee varmasti välttämättömiin asioihin, kuten töissä ja perheen asioilla kulkemiseen. On myös turha ihmetellä jos tulevien vuosien aikana esimerkiksi taksipalvelut kallistuvat, kun polttoaineiden hinnat tekevät nykyisistä taksoista liian heikkoja.

Etten anna täysin negatiivista kuvaa tuoreesta hallituksesta, haluan mainita hyviäkin asioita jotka huomasin. Itselle yhtenä tärkeimmistä asioista nousi esiin panostukset ammatilliseen koulutukseen sekä lukioon; oppivelvollisuusikä nostetaan 18 ikävuoteen, eli jokainen saa maksuttoman toisen asteen tutkinnon. Ammatilliseen koulutukseen on tulossa noin 1000 opettajaa lisää, sekä oppilaanohjausta ja opiskelijahuoltoa parannetaan tukemaan toiselle asteelle siirtymistä. Viimeisin asia on todella tärkeä, sillä nykyään liian moni ysiluokkalainen ei tiedä kunnolla mitä toisella asteella voi opiskella. 

Tuloillaan on siis kalliita uudistuksia, joista osa ainakin on selviä sijoituksia yhteiseen tulevaisuuteen. Ei siis ole yllätys, että rahaa pitää jostain saada. Tässä ohjelmassa veroja kiristetään fossiilisten polttoaineiden lisäksi nikotiinituotteissa yhteensä 200 miljoonalla eurolla, laskelmien mukaan tupakka-askin hintaan tulisi siis noin 1,80 euroa lisää.

Ohjelmassa on paljon hyviä asioita esimerkiksi eläkeläisille, pienituloisille, opiskelijoille ja lapsiperheille, mutta on hyvin ristiriitaista, että samalla heikennetään heidänkin ostovoimaa isompien etäisyyksien maakunnissa. Toivotaan siis, että näillä kiristyksillä ja rahojen kohdentamisella pidettäisiin valtiomme talous yhtä hyvässä kunnossa, kuin Sipilän hallitus sen jätti.

-Julkaistu Kokkola-lehdessä 5.6.2019

#

No responses yet

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *